Bez rétoriky se neobejde řada povolání. Empatie, všímavost a dobrá komunikace je vizitkou člověka, který si osvojil soft skills – jemné neboli měkké dovednosti. Jak i vy můžete zlepšit své vyjadřovací schopnosti?
Měkké × tvrdé dovednosti – rozdíl
Pro výkon povolání se hodí měkké i tvrdé dovednosti. Píší se do životopisu a náboráři se zpravidla musejí rozhodnout, zda bude pro firmu vhodnější kandidát s měkkými, nebo zájemce s tvrdými dovednostmi. Ideální je ovšem kombinace. V čem se tyto dvě oblasti lidských schopností liší?
Tvrdé dovednosti jsou vědomosti. Je to o tom, že umíte nějaké odborné věci. Dokážete pracovat se softwarem, upravit velikost fotky, naladit stroj, posekat trávu, připravit prezentaci. Prokazují se školou, certifikáty a dalším ověřením odborné způsobilosti. Pokud si má pracovník HR oddělení vybrat mezi člověkem, u kterého převládají měkké dovednosti, a osobou, jež disponuje spíše těmi tvrdými, dá šanci spíše tomu prvnímu.
Soft skills se totiž ve škole neznámkují, netrénují, a nejsou proto samozřejmostí. Trpělivost, empatie, kritické myšlení, multitasking, řešení konfliktů, time management, práce pod tlakem, otevřenost, kooperace, vedení a tvořivost – tyto vlastnosti firma nového pracovníka nenaučí, těmi musí disponovat sám, zatímco tvrdé dovednosti ochotně nováčkovi vštěpí.
Emoční inteligence a měkké dovednosti jsou zpravidla vrozené, ale dají se do určité míry i získat. A o tom bude především tento článek. Demonstruji v něm, co byste měli dělat pro zlepšení svých soft skills.
Když personalista vybírá nové zaměstnance, důležitou roli hraje uchazečova chuť učit se nové věci a zájem o obor. Používají také assessment centrum, což je sada postupů, jak si ověřit kandidátovy soft skills. Jde například o psychotesty, týmové hry nebo diskuze.
Manažerské měkké dovednosti
Každý vedoucí pracovník musí mít autoritu, a tak sebeprosazení a dobré komunikační kompetence musejí být alfou a omegou tohoto vztahu mezi nadřízeným a podřízeným. Manažer má být dobrým lídrem, umět delegovat (rozdávat práci zaměstnancům), reagovat pružně a umět se rychle a správně rozhodovat. Kromě toho by měl motivovat své svěřence a chválit je.
Pokud nemáte dost empatie, musíte na tom pracovat. Nesmíte být nepřístupní, ale zachovat si respekt. Udržujte si odstup, ale buďte otevření. Jednejte s lidmi na rovinu.
Buďte dochvilní a spolehliví
Splnit, co slíbíte, a dostavit se všude včas, to je jedna z nejdůležitějších měkkých dovedností. Pokud se s tím moc neumíte popasovat, je namístě několik rad.
Především si byste si měli uvědomit, že musíte být nakloněni změně – jednoduše řečeno: nikdo vás nezmanipuloval, ale rozhodli jste se sami od sebe, zcela dobrovolně a ochotně, že uděláte maximum pro to, abyste tento svůj nešvar překonali.
Budete muset velice pečlivě plánovat a možná eleminovat aktivity, jež vám zbytečně ubírají čas: oprostit se od sociálních sítí (nejlépe vypnutím internetu a uklizením notebooku či mobilu z dosahu). Nastavovat si budíky, upomínky. Dát si heslo, že vše podřídíte tomuto rozhodnutí – dáte tomu prioritu. Ráno vstát do minuty po budíčku.
Musíte si zkrátka stanovit denní rutiny a dodržovat je. Tak si utvoříte zdravé návyky, které budou zlepšovat váš život. Dochvilnost a spolehlivost je vizitka solidního pracovníka, který to myslí vážně a chce tak být i brán.
Jak se dočtete v knize Hluboká práce od Cala Newporta, naplno se do něčeho ponořit můžete až tehdy, když vás přestanou vyrušovat sociální média. Tento bestseller je plný pravidel pro soustředěný úspěch v roztěkaném světě. Abyste se mohli zcela koncentrovat na svou práci, musíte skoncovat s prokrastinací na internetu.
Sociální sítě odvádějí vaši pozornost, následkem čehož jste neproduktivní. Vypněte si upozornění na nové zprávy na Messengeru třeba tím, že si na telefonu nastavíte režim Letadlo. Ušetříte si čas na důležité věci a nebudete zbytečně odkládat ty podstatné.
Jak být komunikativnější?
Možná jste introvert, ale vaše zaměstnání vás nutí komunikovat s lidmi. Jak tuto měkkou dovednost zvládnout? Řešení existuje!
Kouzlo osobnosti se dá vytvořit vhodným reprezentativním oblečením a tréninkem rétoriky. Stejně jako jste se v dětství naučili mluvit jedině mluvením, musíte i teď svůj ústní projev zlepšovat opět orální konverzací.
Nebojte se tedy oslovovat lidi a sršet vtipem. Zpočátku postačí, když se donutíte odpovídat lidem více větami než jen jednou. Místo osamoceného obědvání u prázdného stolu si přisedněte k nějakému obsazenějšímu a dejte se s lidmi do řeči. Projevte se naplno, nestyďte se za své názory a zvykněte si, že vás poslouchají i uši cizích lidí, kterým to rozhodně nevyprávíte. Ale musíte počítat s tím, že lidé jsou prostě zvědaví. Jak porazit strach z veřejného vystupování? To napoví následující video.
Buďte přátelští
Když se budete tvářit jako kakabusové a jen nadávat, všechny tím odradíte od chuti do práce a demotivujete je. Pokud právě přemýšlíte, jak být oblíbený u druhých lidí, vězte, že je to opět o tréninku. Diskutujte s podřízenými podobně, jako kdyby to byli vaši kamarádi. Vyjádřete pochopení, buďte vždy usměvaví.
Otevřenost je základ
Nebojte se být upřímní. Své názory však sdělujte citlivě. Když se vám něco nelíbí, neduste to v sobě, ale oznamte to lidem. Buďte asertivní. Vyhýbejte se lhaní. Podívejte se na video o tom, jak na rétoriku a prezentační dovednosti.
Neříkejte „Éééé.“ Trénujte si své proslovy před zrcadlem a brzy vás to „Éééé“ omrzí. Pokud něco prezentujete, navazujte oční kontakt s publikem v sále. A nezačínejte přednášku slovem „Takže.“ Každý proslov ukončete výzvou k akci. Ideálně to propojte s něčím, co jste pronesli na začátku.