Asistent/ka pedagoga, průvodce vzdělávání dětí se speciálními potřebami. Jsou to lidé, kteří pomáhají žákům zvládat celý proces učení a začlenění se. V České republice je více než 22 000 AP a jejich počet stále narůstá, a to díky inkluzi, při níž je žák se speciálními potřebami začleněn do běžných tříd. Podstatou inkluze je začlenění takového žáka do kolektivu dětí, kteří výuku zvládnou sami, a tady přichází na scénu AP. Pojďme se společně podívat pod pokličku této pedagogické profese.
Jaká je náplň práce AP a jaké vlastnosti by měl/a mít?
Náplň práce se odvíjí od požadavků daného žáka, tzn. u neslyšícího dítěte pracuje AP více s logopedii, odezíráním nebo znakovým jazykem. Pomáhá dítěti zorientovat se ve světě písmen, slov, vět. U dítěte s mentálním postižením, hledá způsoby a metody, které žákovi pomohou se všemi abstraktními pojmy, jako podmět, přísudek, sčítání a odčítání, nebo emoce. Někdy je potřeba žáka na chvíli oddělit od skupiny, aby se mohl soustředit. Nebo naopak, aby nerušil zbytek skupiny, v tomto případě se může jednat o poruchy autistického spektra, či děti s poruchou chování.
Vlastnosti a charakteristika Asistenta/ky pedagoga
Jako každé povolání, i toto si vyžaduje určité vlastnosti, které by AP měl/a mít.
- Empatie – Dokázat se maximálně vcítit do situace dítěte a jeho potřeb je na piedestale vlastností AP.
- Neustále se vzdělávat – Dravost v hledání metod a způsobů, jak dítěti pomoct zvládnout výuku.
- Trpělivost – Můžeme znát sebelepší moderní metody výuky, mít kurzy, VŠ a někdy se setkáme s dítětem, které nepotřebuje váš diplom ale čas, trpělivost a klid.
- Individuální přístup – Jednomu žákovi pomáhá výuku vidět, druhému slyšet a třetímu zažít. AP by měl/a vědět, co konkrétně pomáhá žákovi, o kterého se stará.
- Motivace – Asistent by měl umět žáka motivovat k učení a podporovat jeho vnitřní motivaci.
Spolupráce učitelky s asistentkou
Asistent/ka je zaměstnancem dané školky nebo školy nikoliv třídní učitelky, tudíž nikdo by neměl v této situaci být výš a někdo níž. V této spolupráci jde především o zájmy dětí a obrovskou souhru obou pedagogů. Každý z obou pedagogů by měl mít pocit, že úsilí a vynaložená práce je uznávaná – pokud je v zájmu dětí, pocitu bezpečí a úcty. Co je pilířem harmonie a co způsobuje skřípání?
Zdravý vztah pedagogů ve třídě
- Povědomí o tom, s kým pracuji – AP i učitel by o sobě měli vědět víc, než jen jakou výukovou metodu praktikují. Měli by navzájem znát své silné ale i slabé stránky.
- Komunikace a respekt – Alfa a omega vztahu.
Důvody proč to může skřípat
- Nezvyk – Pro starší pedagogy je celý proces inkluze něco nového. Vyžaduje mít otevřenou mysl a chuť se neustále vzdělávat.
- Nekomfort – Učitel byl ve třídě sám a měl naprostou kontrolu nad děním ve třídě. Najednou do třídy přijde žák, který potřebuje pomocnou ruku v učení a s ním do třídy nastupuje AP.
Pro učitele to může být zpočátku velká výzva. Je však zvykem, že AP nepomáhá pouze přidělenému žákovi, nýbrž těm, kteří to potřebují, a to je pak velká paráda, poněvadž učitel, který má ve třídě 25 žáků má nyní také pomocnou ruku.
Každé dítě je vzdělavatelné.
Andreas Fröhlich
Jaké vzdělání a kurzy má AP k dispozici?
Co se týče požadovaného vzdělání, stačí mít střední vzdělání s výučním listem, nebo dokonce pouze vzdělání základní. Podmínkou je však absolvovat kurz Asistenta pedagoga. Pojďme si na ukázku říct, jaké kurzy pro AP máme.
- Praha – Rytmus
- Brno – Jahodovka
- Ostrava – Pedagogická fakulta OU
- Celý seznam kurzů pro AP zde
U kurzu pro AP však skončit nemusíte, možností v čem se dále vzdělávat je nespočet. Jestliže se AP stará o neslyšícího žáka, nabízí se kurz znakového jazyka. Dále se nabízí kurz nedoceněné metody FIO, neboli Feuersteinova instrumentálního obohacování, která je vhodná pro děti s mentálním postižením.
Závěr
Pokud i vy uvažujete, že se vydáte na tuto pedagogickou dráhu, věřte v důležitost této profese a neustále se vzdělávejte. Děti se speciálními potřebami jsou mezi námi, a aby mohly vkročit do světa s co největší samostatnosti, je potřeba začít v době vzdělávání.