Freelancer. Termín, který nabývá v posledních letech na velké popularitě. Jedná se o druh podnikání, který nabízí svobodu a nezávislost. Co je ale potřeba pro provozování této činnosti?
Freelancing je velmi specifickou formou podnikání. Neprodáváte povětšinou produkt, ale především své znalosti a know-how v daném oboru. Freelanceři se charakterizují jako „nezávislí odborníci“ nebo také „volnonožci“. Právě touha po samostatnosti je nejčastějším důvodem pro volbu tohoto podnikání.
V jakých oborech freelanceři podnikají ?
Z výzkumu Roberta Vlacha vyplynuly následující oblasti podnikání na volné noze:
Někteří „volnonožci“ dané obory také kombinují, příkladem je spojení cestovního ruchu a jazykových služeb. Také se objevil nový druh profese, pro kterou je podnikání na volné noze vhodné, a tou je virtuální asistentka.
Co je potřeba pro podnikání na volné noze?
Jako u každého podnikání má i freelancing povinnosti, které je zapotřebí splňovat.
Legislativní povinnosti
Jakou zvolit právní formu podnikání? Nezávislí podnikatelé často volí:
- živnost
- OSVČ dle zvláštních předpisů
- fakturace přes vlastní s.r.o.
Nejvýhodnější formou je živnost. Její založení obnáší nízký kapitál a malou administrativu.
Co se týče kapitálu. Nejdůležitější a nejcennější kapitál jsou pro freelancery znalosti.
Mezi povinnosti patří také sociální a zdravotní pojištění. To může být problémem ze začátku podnikání, kdy nedisponujete širokým klientským portfoliem.
Také vás nemine každoroční podání daňového přiznání. Od roku 2021 platí pro podnikatele novinka v podobě paušální daně. Jedná se o měsíční poplatek, který je složen z daně, sociálního a zdravotního pojištění. Výhodou paušální daně je, že podnikatel platící tuto daň nemá problém s požádáním o hypotéku.
Nezapomeňte jako u každého podnikání vytvářet finanční rezervu. Zajistěte si více příjmů, například z investování.
Marketing nezávislých podnikatelů
I marketingová strategie se liší od klasického podnikaní. Freelancer prodává primárně své znalosti a dovednosti. Osobní marketing je pro vás zásadní. Dobré jméno je totiž pro „nezávislého“ podnikatele nejlepší reklama.
Vytvořte si webové stránky, sociální sítě či se zapojte do freelancerských komunit. Uveďte všechny své zkušenosti, jak pracovní i osobní. Dále například certifikáty a především klienty a zpětné vazby od nich.
Nedílnou součástí osobního marketingu je networking. Pořádejte například odborné přednášky a na nich si vytvářejte síť kontaktů – potenciálních klientů.
Time management „volnonožců“
Podnikání na volné noze je charakterizováno velkou dávkou svobody, ale i tak je potřeba organizovat svůj čas. Tvořte si seznamy úkolů, zapisujte si zakázky, vše do diáře/kalendáře.
Freelancer by si měl stanovit „pracovní dobu“. Předejde tím přepracování či zpoždění zakázek.
Každé podnikání má své klady a zápory, pokud se chcete dozvědět více o freelancingu, přečtěte si knihu od Roberta Vlacha.
Podnikání na volné noze
VÝHODY
- Samostatnost
- Nezávislost
- Časová flexibilita
- Vlastní zodpovědnost za odvedenou práci
- Rozmanitost práce
NEVÝHODY
- Riziko podnikání
- Nejistý pravidelný příjem
- Málo klientů na začátku podnikání
- Nejasně daná pracovní doba