Technologie se v tomto tisíciletí posouvají mílovými kroky dopředu. Co bylo před 20 lety zcela v rámci sci-fi, je nyní již realitou. A realitou v pravém slova smyslu. V tomto článku se budeme bavit o virtuální realitě (VR) a rozšířené realitě (augmented reality – AR), které za poslední roky udělaly neskutečný krok dopředu. Jaký je mezi nimi rozdíl a kde je můžeme využívat?
Virtuální realita (VR) – plně simulované virtuální prostředí
Plně simulované prostředí vytváří první zmiňovaná „realita”, a to s přívlastkem virtuální. Do ní se mohou uživatelé ponořit prostřednictvím specializovaného zařízení, jako jsou v nejčastějších případech brýle pro virtuální realitu (např. Meta Quest, HTC Vive, PlayStation VR apod.). Uživatel se následně v tomto momentě ocitá v plně digitálním a umělé světě, ve kterém může s jeho objekty plně interagovat.
Virtuální realita je pak zejména populární v několika odvětvích, jako jsou například:
- Gaming: VR je nesmírně populární mezi videohrami, a to v rámci několika jejich typů. Znát ji můžete například z počítačových her, jako je český Beat Saber, nebo online casinových her, kde ji mohou podporovat některé platformy typu zahraniční casino.
- Vzdělávání: Simulace v VR pomáhají například pilotům, chirurgům nebo záchranářům trénovat v bezpečném prostředí.
- Architektura a design: Architekti a designéři mohou vytvářet virtuální modely budov a interiérů, které lze procházet ve virtuální realitě a blíže tak prozkoumávat jejich strukturu a design.
Toto je pouze pár oblastí, ve kterých se nyní lze setkat s uplatněním VR a kde je právě tato technologie v mnoha ohledech přelomová.
Rozšířená realita (AR) – usnadnění práce a projekce skutečného světa
Rozšířená realita je pak oproti té virtuální více kombinovaná se skutečným světem. Pomocí telefonů, tabletů nebo třeba speciálních brýlí, jako jsou např. Microsoft HoloLens, Magic Leap, promítá digitální objekty do skutečného světa, přičemž uživatel s nimi poté může interagovat.
AR se poté může využívat s trochu odlišných oblastech, než jak je tomu u VR. Jedná se například o:
- Navigace a cestování: AR aplikace, jako jsou třeba Google Lens, mohou zobrazovat informace o objektech v reálném světě. Jsou mezi nimi například názvy ulic nebo informace o památkách, což je nesmírně hodí, pokud zrovna objevujete nová místa nebo hledáte konkrétní dům na zvolené ulici.
- Marketing a reklama: Značky využívají AR k interaktivní reklamě. Může se mezi nimi nacházet například možnost „vyzkoušení“ si nábytku v domácnosti skrze mobilní aplikaci či brýle pro AR. Zákazník tak bude přesně vědět, zda je jeho konkrétní kousek do domácnosti bude do jejího designu hodit.
- Průmysl a výroba – AR brýle také pomáhají technikům při opravách a údržbě strojů tím, že zobrazují důležité informace přímo v zorném poli brýlí. Ukazují tak například, jaký je postup při opravě konkrétního komponentu, což může výrazně pomoci najít správný díl a následně jej také vyměnit, přičemž si technik nemusí pamatovat, jaké kroky k jeho nalezení využil. Brýle mu pak tyto kroky jednoduše opětovně zobrazí.
Rozšířená realita se nyní dostává do popředí v mnoha oborech, jako můžete vidět výše, a technologické značky jako Apple i Meta do ní investují mnoho svého kapitálu, aby v rámci této technologie získaly prvenství. Ostatně podobně, jako tomu je i u umělé inteligence (AI).