KulturaTěloZdraví

Toaletní voda nebo parfém pro gentlemany? Historie + Rozdíl

Poznáte rozdíl mezi toaletní a parfémovou vodou nebo kolínskou? Připravili jsme pro vás průvodce po typech parfémů. Jak toaletní vodu pro muže používat a skladovat? Čemu je potřeba věnovat zvýšenou pozornost?

Parfémy zná dnes každý… stejně jako před tisíci let

Výroba prvních parfémů sahá hluboko do historie. Pojmenovány byly z latinského per fumum, což znamená „skrze kouř“. Říká se totiž, že si již před tisícovkami let lidé všimli příjemného aroma, které se uvolňovalo při pálení dřeva. Používání vůní, jako například kadidla, při obřadních rituálech tak vedlo ke vzniku parfémů takových, jaké známe dnes. 

Zcela jistě vás nepřekvapí, že právě starověký Egypt, jako jedna z významných a současně nejstarších starověkých civilizací ve Středomoří a na Předním východě, je historicky první známou oblastí užívání parfémů k osobním účelům. Starověcí Egypťané, ať už se jednalo o úředníky nebo třeba i pracovníky na lodi, pečovali o hygienu a svůj vzhled. Běžnou praxí byla koupel v Nilu, kde se umývali měkkým mýdlem ze zvířecího tuku a křídy. Páni si holili celá těla a aby nezapáchali, používali vonné parfémy a masti.

Vůně dělá intenzivnější prožitek a umocňuje romantické chvíle u ženy. Pokud sedíte u romantického filmu a žena se pomalu rozplývá, tak není nic lepšího než podpořit zážitek i vůní.

Výbava každého gentlemana

Toaletní voda by měla mít své místo v koupelně každého gentlemana, který se zajímá o etiketu. Je těžké říct, zda jsou důležitější doplňky v podobě manžet, kapesníčku do kapsy od saka nebo právě pánské toaletní vody. Jedno je ale jisté. Nevábná vůně může mít mnohdy klíčové dopady na váš osobní i kariérní život.

Je lepší použít perfémovou, toaletní nebo kolínskou vodu? Čím se vůbec liší?

Toaletní voda vs. parfém

Americký obchod s parfémy Perfume.com vytvořil online průvodce po typech parfémů. Nenechte se pomýlit, není totiž vůně jako vůně. Parfémy nesou různé názvy a vše záleží na procentuálním zastoupení parfémové kompozice (tedy intenzity vůně). Rozeznáváme několik typů:

  • Parfém je nejintenzivnější vůní dostupnou na trhu. Podíl vonných látek je 20–40 % a trvá 6-8 hodin. 
  • Parfémová voda (toaletní parfém) známá též jako EDP neboli Eau de Parfum. Podíl vonných látek je 15–20 % a trvá 4-5 hodin. 
  • Toaletní voda známá též jako EDT neboli Eau de Toilette. Podíl vonných látek je 5-15 % a trvá 2-3 hodiny. 
  • Kolínská voda známá též jako EDC neboli Eau de Cologne. Německy se jí říká Koelnisch Wasser, což je také její ochranná známka. Podíl vonných látek je 2–4 % a trvá do 2 hodin. 
  • Splash perfume známá též jako EDS neboli Eau de Solide / Sport. Podíl vonných látek je 1-3 % a trvá do 2 hodin.
Toaletní voda - parfém
Toaletní voda a její historie

Jednotlivé parfémy, ať už se jedná o kolínskou, parfémovou vodu či pánskou toaletní vodu, se tedy liší podle podílu vonných látek a doby trvání. Intenzivnější vůně vydrží déle než ty, jejichž podíl vonných látek se pohybuje v malých jednotkách. 

Složení parfémů

Běžně se můžete setkat s tím, že se složení parfémů rozděluje do 3 částí. Po aplikaci se totiž z parfémů, včetně toaletní vody pro muže, kolínské a parfémové vody uvolňují vůně postupně. Některé z nich mají tzv. lineární složení, jejich vůně se v průběhu času vůbec nemění.

  • Hlava aneb Vysoké tóny. Hlavu parfému ucítíte jako první a proto na ní výrobci nedají dopustit. Doba trvání hlavy vůně je běžně cca 15 minut, může to být ale pouze pár vteřin.
  • Srdce aneb Střední tóny. Vstupují do hry po odeznění hlavy a trvají 2 až 3 hodiny.
  • Základ aneb Nízké tóny. Ty se uvolňují po aplikaci pozvolna. Doba trvání bývá 3-4 hodiny, některé vůně se ale chlubí se základem trvajícím desítky hodin.

Použití toaletní vody pro muže

Zásady užívání jsou pro všechny parfémy totožné. Nejedná se ale v žádném případě o dogma a každý by se měl nakonec uchýlit k tomu, co mu je příjemné a co se osvědčí. Neexistuje žádné pravidlo, jak a v jakém množství parfémy aplikovat, ale existují všeobecné tipy, kterými nic nezkazíte. 

Toaletní vodu je v zásadě dobré aplikovat na prokrvená místa, tradičně za ušima, na krku a zápěstí, ale také například na loketních a kolenních důlcích. Nic se nemá přehánět a je dobré začít s pár kapkami na zápěstí. Preferujete kvantitu? Vyberte si množství, se kterým se budete cítit dobře vy… a ideálně i lidé, se kterými se během dne setkáte. Obtěžovat obchodního partnera silnou a konfliktní vůní vám úspěch nezajistí. 

Jak parfém skladovat

Na co si ještě dávat pozor? Pokud nemáte cit pro vůně, parfémy (včetně toaletních vod) nekombinujte. Z několika vůní může vzniknout příjemný celek, lze ale také způsobit hotovou katastrofu. Myslete na to, že vůně reagují jinak na kůži a na oblečení. V obchodě tedy vyzkoušejte obojí: pár kapek na zápěstí, pár na testovací papírek. 

Důležité je také správné skladování. Pánská toaletní voda a všechny ostatní parfémy by neměly být vystaveny světlu či vysokým teplotám. Trvanlivost parfémů se ale liší. Některým může správné zacházení zajistit roky životnosti, jiným, méně kvalitním, nepomůže ani správné skladování.

A co voda po holení

Představili jsme si parfém, parfémovou vodu, toaletní vodu, kolínskou vodu a splash parfume. Na něco jsme ale zapomněli, že? Chybí vám v našem výčtu voda po holení? I ta patří mezi nutnosti gentlemana, který chce pečovat o svou pokožku po holení. Navíc je také praktická.

Voda po holení má dezinfekční účinky, uzavírá holením otevřené póry a pokožku zklidní. Tím zabrání vzniku červených pupínků nebo zarudlých tváří, přičemž vůně, ať eukalyptová, santalového dřeva nebo limetky, je už jen třešnička na dortu. Voda po holení je běžně, společně s citlivějšími krémy a balzámy, běžnou výbavou barber shopů. 

Vůně parfémů by měla být příjemná, podmanivá či uspávající, ovšem setkáte se také s agresivními vůněmi.

Jakou vůni byste zvolili vy?

Co říkáte na tento článek?

Pobavilo
0
Užitečné
0
Super
0
Nic moc
0
Trapas
0
Patrik
Zajímají mě všechna zákoutí digitálního marketingu, psychologie rozhodování, investice i osobní rozvoj. Mojí prací je digitál, internet a marketing. Moje pracovní pozice je SEO konzultant a marketingový stratég, což dělám již nějaký čas na volné noze. Spolupracuji v rámci konzultací na vybraných větších online projektech a také mám několik vlastních jako zijuspesne.cz, minder.cz nebo zakeri.cz.

Chci k tomu něco říci

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Více:Kultura