Už čtení nadpisu Nejlepší filmová hudba a soundtracky v historii kinematografie, ve mne vzbuzuje vzpomínky na mé působení v Prague Film Orchestra. I to je jedním z důvodů, proč píši tento článek. Dát pouze jedné filmové hudbě pomyslnou jedničku z mého pohledu nelze, a proto jsem je rozdělila podle žánrů.
Filmová hudba a soundtracky
Film, to není jen příběh, postavy, scenérie, výkony herců. Důležitou součástí filmů je také hudba. Mnoho filmů se stalo velkofilmem právě díky hudbě. Jistě každý z nás má doma minimálně jeden soundtrack svého oblíbeného filmu. Věřím, že díky hudbě se spousta z nás zamilovalo do filmů, které mají naprosto banální zápletku.
Romantické filmy
Jistě mi každý dá za pravdu, že nejznámější hudba mezi romantickými filmy je z filmu Pretty Woman. Autorem hudby k tomuto filmu je James Newton Howard. James Newton Howard (*1951) kromě toho, že je hudebním skladatelem, je také klavíristou, hudebním aranžérem, producentem, nositelem Ceny Grammy za rok 2009 a držitelem 8 nominací na cenu Americké filmové akademie Oscar.
Největším hitem z tohoto filmu je píseň „Oh, Pretty Woman“. Autorem této písně je ovšem někdo jiný, než James Newton Howard. Píseň pochází již z roku 1964 a Howard si ji zapůjčil od Roye Orbisona. Již v době, kdy tato píseň vznikla, tedy v polovině šedesátých let, byla tak populární, že předběhla v tehdejších žebříčcích samotné Beatles.
Dalším romantickým veledílem je zajisté film Titanic. Autorem hudby je James Horner. James Horner (1953-2015) se věnoval hlavně filmové hudbě. Mezi další filmy, kde zazněla jeho hudba, patří např. Avatar nebo Statečné srdce. Důležitým prvkem jeho tvorby jsou skotské hudební prvky. V roce 2015 zemřel při letecké nehodě. Hudba k filmu Titanic je 6. nejprodávanějším soundtrackem všech dob.
Film Titanic se zapsal do mnoha srdcí nejen díky romantickému příběhu chudého Jacka a bohaté Rose, jejichž láska dokázala překonat téměř vše. Ale pomohla mu také píseň „My Heart Will Go On“, kterou nazpívala celosvětově známá zpěvačka Céline Dion. Jistě i díky této písni, dodnes mnoho žen a dívek zatlačuje slzu, při sledování tohoto filmu.
Drama
Vůbec nejprodávanějším soundtrackem s filmovou hudbou, je soundtrack k filmu Osobní strážce. Prodalo se ho 44 milionů kusů. Jeho autorem je Alan Silvestri (*1950), celým jménem Alan Anthony Silvestri, známý americký skladatel filmové hudby. Nejznámějším hitem tohoto filmu je píseň „I Will Allways Love You“, kterou nazpívala Whitney Houston. Mezi jeho další díla se řadí také drama, Forrest Gump.
Vypisovat zde všechna ocenění, která tato píseň získala, nemá smysl (získala jich celkem 11). Všichni víme, že tato píseň je do dnešních dní hit a již se stala tak kultovním hitem, že se ji dnes snaží přezpívat kde kdo (více, či méně úspěšně). Avšak fanouškům, kteří mají nejraději originály, zůstane verze v podání Whitney Houston navždy tou nejlepší a i díky ní je hudba k filmu Osobní strážce označována jako nejlepší filmová hudba a soundtracky v historii kinematografie.
Dalším filmem, který lze zařadit pod žánr drama, je film Apollo 13. Autorem hudby k tomuto filmu je výše zmíněný James Horner. Jeho nezapomenutelnou písní pro tento film je zajisté „Main Title“ s trumpetovým sólem.
Interpretem tohoto sóla je studiový trumpetista Tim Morrison. Když slyšíte toto trumpetové sólo naživo, mrazí Vás. Já měla tuto možnost slyšet ne přímo od Morrisona, ale od trumpetistky Prague Film Orchestra v době, kdy jsem byla jejím členem. Věřte mi, mrazilo mne.
Válečné filmy
Zde bych zařadila především film Schindlerův seznam. Autorem hudby je světoznámý skladatel John Williams. John Williams (*1932), celým jménem John Towner Wiliams, složil hudbu k více než 100 filmům a získal mnoho ocenění. Důležitým prvkem celého soundtracku k filmu Schindlerův seznam je i obsazení prvního houslisty Itzaka Perlmana a jeho houslových sól, která doslova chytají za srdce.
Itzak Perlman se narodil v Tel Avivu, ale odstěhoval se do USA. O hru na housle se začal zajímat až ve chvíli, kdy slyšel záznam vážné hudby v rozhlase. Studoval na umělecké škole Juilliard v New Yorku. Několikrát vystupoval s Izraelskou filharmonií.
Dalším válečným filmem s nádhernou hudbou, je film Pianista. Autorem hudby k tomuto filmu je polský hudební skladatel Wojciech Kilar (1932-2013). Mezi jeho další díla patří hudba k filmům Smrt a dívka, Vendetta anebo Portrét dámy. Ve filmu zazněly také skladby od hudebního skladatele Fryderika Chopina v podání předního polského klavíristy Janusze Olejniczaka.
Janusz Olejniczak je polský klavírista, pedagog a příležitostný herec. Olejniczak začal hrát na klavír ve svých 6 letech. Se skladatelem Fryderikem Chopinem je jeho život spjat již od jeho 18 let, kdy se zúčastnil Mezinárodní Chopinovské klavírní soutěže a získal 6. místo.
Dobrodružné filmy
Mezi nejlepší filmovou hudbu a soundtracky jistě patří i hudba k filmu Piráti z Karibiku. Hlavními autory hudby jsou němečtí skladatelé Hans Zimmer a Klaus Badelt.
Hans Zimmer (*1957) je držitelem Oscara, ceny Grammy a dvou Zlatých glóbů. V letech 2016 a 2017 podnikl Hans Zimmer dvě celosvětová turné, kde zazněli jeho skladby nejen z filmu Piráti z Karibiku, ale také z jeho další tvorby pro filmy Andělé a démoni, Temný rytíř, Lví král anebo Gladiátor.
Hans Zimmer stvořil k filmu Gladiátor mistrovský soundtrack, který skvěle doplňuje epický příběh o cti, zradě a pomstě. Orchestrální skladby, které zahrnují jak dramatické, tak jemné melodie, vytvářejí bohatou zvukovou krajinu, jež posiluje emocionální hloubku filmu. Hudba přesně vyjadřuje vznešenost a tragiku hlavní postavy Maxima, jeho cestu od slavného generála k zotročenému gladiátorovi, který se musí postavit proti samotnému císaři.
Jedním z nejslavnějších momentů soundtracku je skladba „Now We Are Free“, kde Zimmer ve spolupráci se zpěvačkou Lisou Gerrard zachytil naději a klid, které Maximus touží najít v posmrtném životě. Tento emocionálně nabitý hudební kus rezonuje s divákem dlouho po skončení filmu a stává se symbolem touhy po svobodě a spravedlnosti.
Klaus Badelt (1967*) se kromě spolupráce na hudbě k filmu Piráti z Karibiku podílel také na hudbě k filmům Tenká červená linie, Princ egyptský, Gladiátor, Polární medvěd a Miami Vice.
Dalším důležitým milníkem ve filmové hudbě, je hudba k bondovce Skyfall s hudbou Thomase Newmana. Thomas Newman (*1955), syn skladatele Alfreda Newmana, držitel mnoha cen (například Oscara, Grammy, Zlatý glóbus) napsal dále hudbu ke snímkům Vykoupení z věznice Shawshank, Zaříkávač koní, Americká krása, či Zelená míle.
Originální verzi písně „Skyfall“ ze stejnojmenného filmu nazpívala zpěvačka a skladatelka Adele. Tato píseň vyhrála v roce 2013 Oscara v kategorii nejlepší píseň. V českém podání ji vyšvihla na předávání cen Český Slavík v roce 2012 zpěvačka Ewa Farná.
Western
Asi nejznámější westernová melodie pochází z filmu Tenkrát na Západě. Jde o píseň „Once Upon A Time In The West“, jejímž autorem je Ennio Morricone (*1928). Českou verzi s názvem „Jednoho dne se vrátíš“ nazpívala nezapomenutelným způsobem zpěvačka Věra Špinarová. Ennio Morricone je italský hudební skladatel, který se proslavil hlavně díky své filmové hudbě. K jeho dalším dílům patří například hudba k filmu Hodný, zlý a ošklivý.
Zajímavostí nejen k této písni, ale k celému soundtracku je i to, že hudba vznikla dříve než film. Režisér filmu Tenkrát na Západě Sergio Leone chtěl, aby jemu a hercům hrála hudba již během natáčení, a tak mu ji Ennio Morricone napsal ještě před padnutím první klapky.
Dalším filmem s výbornou hudbou je film Malý velký muž. Autorem hudby tohoto filmu je americký bluesový zpěvák, kytarista a hráč na foukací harmoniku John P.(Paul) Hammond (*1942). John P. Hammond spolupracoval například s Bobem Dylanem a Tomem Waitsem. V roce 2011 byl uveden do Bluesové síně slávy (Blues Hall of Fame).
Tento soundtrack získal v roce 1971 nominaci v kategorii Nejlepší hudba ve filmu (nakonec ji však v sošku neproměnil).
Fantasy
Do této kategorie patří mé nejoblíbenější filmové melodie. Jedná se o filmy Pán prstenů a Star Wars.
Autorem hudby k trilogii Pán prstenů je Howard Shore (*1946). Howard Shore (celým jménem Howard Leslie Shore) je považován za dvorního skladatele filmového režiséra Davida Cronenberga, kterému napsal hudbu téměř ke všem filmům (například film Nebezpečná metoda nebo Dějiny násilí). Mezi další Shoreova díla patří také hudba k Twillight sáze, konkrétně k dílu Zatmění.
Pro mě osobně je hudba k trilogii Pán prstenů hodně blízko tomu, abych ji označila jako nejlepší filmová hudba a soundtracky v historii kinematografie. Její podmanivost, různorodost, hravost, bouřlivost, místy melancholičnost, jindy naopak zuřivost zcela podkresluje děj a scenérie této trilogie.
Autorem hudby k filmům Star Wars je (již výše zmíněný) John Williams. Do roku 2017 byl nominován 51krát na cenu Oscara. Nominace proměnil celkem pětkrát – z toho jednou právě za film Star Wars: Epizoda IV – Nová naděje. To, že patří Williamsova hudba mezi nejlepší ocenil i Americký Filmový institut, který dal Williamsově hudbě Hvězdných válek označení nejlepší filmová hudba 20. století.
Nejen díky tomu, že Williamsova hudba je velmi poutavá, získal soundtrack k filmům Star Wars mnoho ocenění. Mimo jiné ceny BAFTA, Zlatý glóbus, Grammy, Oscara. V roce 2005 získal ocenění AFI : Nejlepší americká filmová hudba všech dob. Jeho hudba se může právem pyšnit Nejlepší filmová hudba a soundtracky v historii kinematografie.
Srdeční záležitost
Jako poslední dva filmy, jejichž hudbám právem patří nálepka „nejlepší filmová hudba a soundtracky“, jsou pro mě bezesporu filmy Tanec s vlky a Bohové Egypta.
Hudbu k filmy Tanec s vlky složil anglický hudební skladatel a dirigent John Barry (1933-2011). Barry je autorem hudby k několika bondovkám, včetně úvodní melodie. Dalšími filmy, do kterých se zapsal, jako autor hudby jsou Vzpomínky na Afriku a Volání divočiny.
Zdá se, že John Barry má úžasnou schopnost prolínat styly, jak to prokázal právě v hudbě k filmu Tanec s vlky. Do westernového velkofilmu použil hlas romantiky, drama a momenty melancholie.
Bohové Egypta. Na tento film jsem se chtěla podívat z toho důvodu, protože se zajímám o starověký Egypt. Film mě uchvátil nejen svojí výpravou, ale právě i úžasnou hudbou brilantně podkreslující scenérie starověkého Egypta. Autorem hudby k filmu Bohové Egypta je americký hudební skladatel, původem Ital, Marco Beltrami. Jeho další tvorba se týkala filmů jako jsou Vřískot , Teminátor 3: Vzpoura strojů anebo 3:10 Vlak do Yumy.
Již při prvních tónech Prologu hudby k filmu Bohové Egypta je každému jasné, kde se bude film odehrávat. Typické prolínání melodií, naprosto charakteristických pro starověký Egypt nenechává nikoho na pochybách, že se skutečně nacházíme v Egyptě. Drama, romantika, napětí, uklidnění. To vše se v této filmové hudbě vyskytuje.
Sci-fi
Blade Runner (1982)
Soundtrack k filmu Blade Runner od Vangelise je ikonickým příkladem toho, jak může hudba dokonale podtrhnout vizuální styl a atmosféru filmu. Elektronické zvuky, syntetizátory a ambientní prvky vytvářejí dojem dystopického, technologického světa, kde se člověk ztrácí mezi stroji a umělou inteligencí. Vangelisův soundtrack je emotivní, melancholický a hluboce spojený s filozofickými otázkami, které film zkoumá – co to znamená být člověkem a jakou cenu má lidství.
Hudba v Blade Runneru nejen doprovází děj, ale přidává na hloubce scén. Pomalé, hypnotické melodie vytvářejí prostor k přemýšlení a ponoření se do světa filmu. Téma lásky mezi Deckardem a replikantkou Rachael je ztvárněno v jemných, teskných tónech, zatímco technologická budoucnost Los Angeles je podtržena temnými, atmosférickými zvuky. Vangelis svou hudbou nejen umocnil film, ale vytvořil samostatné umělecké dílo, které je dodnes kultovním fenoménem.
Star Wars (1977)
Tuhle znělku zná snad každý. Klasický soundtrack k filmu Star War“ složený Johnem Williamsem patří mezi nejvlivnější filmové hudební díla všech dob. Williams použil tradiční orchestrální hudbu, což bylo v té době nezvyklé pro sci-fi žánr, a vytvořil epickou a nadčasovou skladbu, která se okamžitě stala synonymem pro vesmírné bitvy, dobrodružství a hrdinství. Hlavní motiv „The Imperial March“ je jeden z nejrozpoznatelnějších hudebních kousků a dodnes představuje neodmyslitelnou součást filmového světa.
Hudba k Star Wars je schopná vyvolat okamžité emocionální reakce u diváků a přenést je zpět do galaxie daleko, daleko odsud. Williamsův mistrovský přístup k budování hudebního tématu pro různé postavy, od silného leitmotivu pro Luka Skywalkera až po temné a hrozivé tóny Dartha Vadera, pomáhá definovat celý filmový zážitek. Tento soundtrack je natolik vlivný, že se stal inspirací pro mnoho dalších filmových skladatelů a zůstává standardem pro epické filmové hudební doprovody.