Také se vám při představě změny trvalého bydliště svírá žaludek? Nevíte si rady, jaké všechny úřady navštívit a na jaké úřady změnu ohlásit? V tomto článku se dozvíte krok za krokem, jak při změně adresy postupovat. Poradíme vám, jaké úřady navštívit a pro jaké platí pouze oznamovací povinnost.
Změna trvalého bydliště
Každý občan České republiky musí mít své místo trvalého bydliště, které je zapsané v občanském průkazu. Objekt je určený k bydlení a označený číslem popisným nebo evidenčním.
Adresa trvalého bydliště je hlavní směrodatný údaj pro všechny úřady. Tuto adresu pak úřady používají pro zasílání veškerých dopisů. Není podmínkou, že pokud se stěhujete musíte měnit adresu trvalého bydliště.
Kdy změnu trvalého bydliště řešit?
- Koupili jste nemovitost, jste jejím vlastníkem a chcete zde mít trvalé bydliště
- Nájemník nemovitosti, který chce změnit trvalé bydliště
Kde žádat o změnu trvalého bydliště?
Nejprve oznámíte změnu na příslušný úřad, který se nachází v místě nového trvalého bydliště. Ohlašovat změnu můžete na obecním úřadě, úřadě městských částí nebo městských obvodech.
Na příslušném úřadě předložíte požadované doklady. Úředník vám ustřihne růžek občanského průkazu a vydá vám žlutou kartičku, která prokazuje proces změny trvalého bydliště.
Za ohlášení změny trvalého bydliště se platí správní poplatek ve výši 50,- Kč, a to za každou osobu, kromě děti do 15 let, které poplatek neplatí.
Změnu trvalého bydliště i vydání nové občanky můžete vyřešit u jedné přepážky. Na úřadě vás vyfotí a zajistí vydání nového dokladu.
Na nový občanský průkaz se můžete těšit do 30 dnů. Jakmile bude nový doklad pro vás připravený, úřad vám zašle informační smsku. V případě, že nemůžete čekat na novou občanku tak dlouho, můžete za poplatek požádat o expresní vydání.
Jaké doklady pro žádost změny trvalého bydliště přinést?
Jako u jakékoliv jiné úřední změny musíte i zde, předložit platné doklady. Potřebné doklady se liší podle toho, zda jste vlastník nemovitosti nebo nájemník.
Doklady vlastníka nemovitosti:
- Platný občanský průkaz
- Vyplněný přihlašovací lístek k trvalému bydlišti (každá hlášená osoba má svůj vyplněný lístek, a to včetně nezletilých dětí)
- Rodný list nezletilých dětí
- Doklad o vlastnictví nemovitosti (v dnešní době si úřady ověřují tyto informace ve svých vnitřních systémech. Pokud však chcete mít jistotu, že vše proběhne v pořádku, vezměte si s sebou například výpis z katastru nemovitostí nebo kupní smlouvu.)
Doklady nájemníka nemovitosti:
- Platný občanský průkaz
- Vyplněný přihlašovací lístek k trvalému bydlišti (každá hlášená osoba má svůj vyplněný lístek, a to včetně nezletilých dětí)
- Rodný list nezletilých dětí
- Doklad o oprávnění užívání nemovitosti, nejlépe nájemní smlouvu
V případě, že chcete změnu provést na adresu, kde nájemní smlouvu nemáte (např. rodinná nemovitost) máte dvě možnosti:
- Úředně ověřený souhlas a podpis majitele nemovitosti přímo na přihlašovacím lístku v kolonce oprávněná osoba. Podpis vám ověří za poplatek na Czech POINTU České pošty.
- Přivést s sebou majitele nemovitosti na úřad, kde přímo před úředníkem podepíše přihlašovací lístek.
Kde změnu trvalého bydliště dále hlásit?
Když jsme měnili trvalé bydliště nestačili jsme se divit. Některé úřady nám zasílali úřední dopisy již na novou adresu. A to ještě dříve, než jsme drželi v ruce nové občanské průkazy. Jednalo se hlavně o finanční úřad, který nás automaticky přeřadil do nového obvodu. Dále pak zdravotní pojišťovna a také Česká správa sociálního zabezpečení.
Je tedy vidět, že pomalu začíná fungovat digitalizační vnitřní systém, který propojuje státní instituce. Tato novinka vám v budoucnu ušetří čas s ohlašováním změny trvalého bydliště.
Nespoléhejte však na absolutní propojení všech institucí. Ohlášení změny bude nutná a kontrolou také nic nepokazíte.
V první řadě si ohlídejte tyto úřady:
Finanční úřad
V rámci registrů vás FÚ automaticky přeřadí do nového obvodu. Zašle vám informační dopis o tom, kde bude váš spis uložen. Ohlašovat tedy další změny není nutné.
Zdravotní pojišťovna
I přesto, že zdravotní pojišťovna změnu vašeho trvalého bydliště zaznamenala, platí povinnost ohlásit změnu do 30 dnů. Změnu můžete provést osobně, emailem nebo telefonicky.
Česká správa sociálního zabezpečení
Změnu trvalého bydliště je nutné písemně zaslat na adresu (ČSSZ, Křížová 25, Praha 5, 225 08), ale jen v případě, že pobíráte důchod. Na základě ohlášené změny vám ČSSZ sama převede výplatu důchodu na příslušnou poštu ve spádové oblasti nového trvalého bydliště.
Živnostenský úřad
O změně trvalého bydliště se živnostenský úřad dozví v rámci Centrální evidence osob. V souladu s tímto zjištěním vám bude zaslán informativní dopis „Žádost o prokázání právního důvodu pro užívání prostor“. Změnu sídla můžete nahlásit osobně na jakémkoliv živnostenském úřadě na území ČR. V případě, že nejste vlastník nemovitosti, potřebujete písemný souhlas vlastníka/vlastníků nemovitosti, kde jsou prostory umístěny, že s umístěním souhlasí.
Kam dále změnu trvalého bydliště hlásit?
- Bankám a dalším finančním institucím
- Pojišťovnám (auto, spoření, pojištění bytu atd.)
- Zaměstnání, škola
- Úřad práce
- Lékař
- Telefonní operátoři
- Poště v případě platby SIPEM
- Dodavatelé energií
Majitelé aut se nevyhnou návštěvě registru vozidel
Registr vozidel je nutné navštívit osobně. Nebojte, řidičský průkaz naštěstí měnit nebudete. Při změně bydliště do jiného kraje se již ani SPZ nevyměňují. Je však potřeba zavést změnu trvalého bydliště do velkého technického průkazu a na počkání vám také bude vydán nový malý technický průkaz. Ověřte si podle vaší obce či obvodu na jakém odboru dopravy tuto změnu zajišťují. Za změnu zaplatíte 50,-.