Kultura

Jak se v čase měnil ideál ženské krásy?

V minulosti byl ideál krásy zcela odlišný od dnešních představ. Historie nám ukazuje, že požadavky na ženskou krásu se mění podle módních trendů a kulturálních norem. V tomto článku se podíváme na to, jak se ideál krásy u žen v průběhu let měnil. Jak dnes nahlížejí ženy na ideál krásy?

Renesance

V období renesance (14. až 17. století) se pojetí ideálu krásy výrazně lišilo od moderního vnímání krásy. V té době byl ideál krásy výrazně ovlivněn antickými představami a byl spojen s řeckým a římským uměním.

Jeden z nejznámějších ideálů krásy v té době byl tzv. „ideál krásného těla“ (Il Corpo Bellissimo), který byl vyjádřen například v díle Davíd od Michelangela nebo Venuše od Botticelliho. Tento ideál krásy zahrnoval symetrické proporce, ideální poměry mezi tělesnými rozměry a ideální poměr mezi délkou trupu a nohou.

Dalším důležitým prvkem ideálu krásy v době renesance byla bledá pleť. Bledost byla považována za symbol krásy, protože ukazovala, že osoba nepracuje na slunci a nevystavuje se tak vlivům prostého lidu. To bylo spojeno s bohatstvím a vysokým sociálním postavením. Vlasy byly také důležitým prvkem ideálu krásy. Vlasy měly být objemné a upravené v různých účesech.

Krása

Romantismus

V období romantismu se ženská krása přesunula k ideálu křehké a zranitelné ženy, kterou by muži mohli chránit a podporovat.

Romantismus bylo umělecké a kulturní hnutí, které ovlivnilo mnoho oblastí, včetně módy a vnímání ideálu krásy. V době romantismu se z idealizace objektivní krásy stala důležitější subjektivní a individuální vnímání krásy.

Jeden z hlavních prvků ideálu krásy v této době byla ženskost a citlivost. Ženy byly očekávány, aby byly křehké a zranitelné, a byly vnímány jako osoby, které by měly být chráněny a obdivovány. Móda té doby se zaměřila na zdůraznění tohoto ideálu krásy. Ženy nosily šaty, které zdůrazňovaly jejich křehkost a zdůrazňovaly křivky jejich těla. Vlasy byly nositelné dlouhé a volné nebo v romantických účesech s většími kadeřemi a ozdobami.

Krása byla také spojována s citovou hloubkou a intenzitou. Ženy, které byly vnímány jako krásné, byly často popisovány jako citlivé a plné vášní. Tento ideál krásy se projevil v literatuře a umění té doby, kde byly často zobrazovány silné a vášnivé ženské postavy.

Dalším prvkem ideálu krásy v době romantismu byla bledá kůže. Byla považována za známku citové hloubky a jemnosti a byla vyhledávána většinou aristokracií. Kvůli tomu se také v této době začaly používat nové kosmetické výrobky, jako jsou pudry a kremy, které umožňovaly dosáhnout bledého tónu pleti.

Krása

Průmyslová revoluce

Průmyslová revoluce v 19. století způsobila výrazné změny v mnoha oblastech, včetně módy a vnímání ideálu krásy. Zatímco v předchozích obdobích byly ideály krásy založeny na aristokratických ideálech a uměleckých tradicích, s nástupem průmyslové revoluce se však změnila i role žen v společnosti a s tím se začaly měnit i požadavky na jejich krásu.

Jeden z hlavních prvků ideálu krásy v této době byla štíhlá postava. S příchodem průmyslové výroby a lepších potravinových zdrojů se snížila prevalence obezity a tloustnutí. Tento ideál byl podporován vývojem nových oděvních materiálů, jako je například elastická látka, která umožňovala nošení těsnějších a obepínajících šatů.

Kromě štíhlosti byly také důležité rovné tvary těla. Ženy začaly nosit podprsenky a korzety, které zdůrazňovaly tvar jejich těla a dávaly jim ženskost a eleganci. Vlasy byly sepínány do různých účesů, jako do drdolu či copánků, aby nepřekážely při práci.

V této době se také začaly používat nové kosmetické výrobky, jako jsou pleťové krémy a pudry. Tyto produkty byly často používány k vyhlazení pleti a skrytí nedokonalostí.

Celkově vzato, ideál krásy v době průmyslové revoluce se lišil od předchozích období tím, že byl ovlivněn technologickým pokrokem a vývojem nových materiálů a výrobků. Byl založen na štíhlosti a rovných tvarech těla, zdůrazňoval ženskost a elegance. Tyto trendy se projevily v módním průmyslu a v uměleckých dílech té doby.

Krása

20. Století

20. století bylo obdobím, kdy se ideál krásy dramaticky změnil. Tento vývoj byl ovlivněn hlavně vývojem technologií, sociálními změnami a uměleckými směry té doby. Pojďme se podívat na to, jaký byl ideál krásy v různých obdobích 20. století.

1920…

V 20. letech minulého století se ideál krásy radikálně změnil. Ženy se rozhodly rebelovat proti tradičním představám o kráse a začaly upřednostňovat krátké vlasy, boyish vzhled a oděvy, které umožňovaly větší volnost pohybu. Tento nový vzhled byl inspirován flappers, které se staly symbolem osvobození žen.

Ideál krásy

1930…

V 30. a 40. letech se ideál krásy vrátil ke klasickým a elegantním vzhledům. Ženy upřednostňovaly křivky a sexy oděvy, které zdůrazňovaly jejich ženskost. Tento ideál krásy byl také silně ovlivněn filmovým průmyslem a filmové hvězdy se staly inspirací pro mnoho žen.

Ideál krásy

1950…

V 50. letech se ideál krásy vrátil k tradičním a klasickým hodnotám. Ženy chtěly vypadat jako Audrey Hepburn nebo Grace Kelly a zdůrazňovaly svou ženskost elegantními oděvy, make-upem a účesy. V této době se také začaly objevovat nové výrobky, jako jsou trvalé ondulace a barvy vlasů.

Ideál krasy

1960…

V 60. letech se ideál krásy znovu změnil a ženy se snažily dosáhnout přirozeného vzhledu. Tento trend byl inspirován módním průmyslem, kde se nosily jednoduché oděvy bez ozdob a výrazných vzorů. Ženy upřednostňovaly přirozený make-up a vlasy nosily volně a rozcuchaně.

1960

1970…

V 70. letech se ideál krásy opět změnil a tentokrát se vyznačoval volným a uvolněným stylem. Ženy nosily volné a pohodlné oděvy, které umožňovaly větší volnost pohybu. Make-up byl velmi přirozený a vlasy se nosily dlouhé a volné.

Ideál krásy

1980…

V 80. letech se ideál krásy změnil na velmi výrazný a extravagantní styl. Ženy se snažily dosážit co největšího efektu pomocí světlých barev, vysokých účesů a výrazného make-upu. Symbolem tohoto stylu byly ikony jako Madonna a Cindy Lauper, které se staly inspirací pro mnoho žen.

1980

1990…

V 90. letech se ideál krásy vrátil k přirozenému vzhledu a minimalismu. Ženy upřednostňovaly jednoduché a praktické oděvy, přirozený make-up a vlasy nosily jednoduše a přirozeně. Tento trend byl ovlivněn grunge a hip-hop kulturou a ikonami té doby byly například Kate Moss nebo Winona Ryder.

1990

Jak je to s ideálem krásy dnes?

Je velmi obtížné určit, kdo je dnes ideálem krásy, protože vnímání krásy je subjektivní a může se lišit mezi různými kulturami, národy a jednotlivci. Navíc se pojetí ideálu krásy neustále mění v závislosti na módních trendech, společenských změnách a kulturních vlivech. Nicméně, v dnešní době je často obdivována přirozená krása, zdravý a vyvážený životní styl a osobnostní rysy, jako jsou sebevědomí, empatie a autenticita. Mnoho lidí také upřednostňuje diverzitu a rozmanitost v kráse, místo jednotného ideálu krásy.

Dnes se na ideál krásy nahlíží mnohem širším způsobem než v minulosti. Ženy jsou více přijímány s různými typy postav a vzhledů. Mnoho celebrit a osobností, které jsou považovány za ikony krásy, se také liší vzhledem a stylem. Například zpěvačka Adele, herečka Lupita Nyong’o nebo modelka Ashley Graham se staly ikonami pro svou autenticitu a individualitu.

V současné době je však stále více obdivována nejen vnější krása, ale také ta vnitřní. Inspirací a ikonou pro mnoho žen jsou ženy, které ukazují svou sílu, odvahu a empatickou osobnost. Například Michelle Obama, Emma Watson nebo Malala Yousafzai jsou populární jako příklady silných a inteligentních žen.

Krása
Taylor Swift a Blake Lively

Positive mind- healthy life

Mnoho žen se dnes zaměřuje na své zdraví a pohodu, namísto toho, aby se snažily dosáhnout ideálu krásy, který jim diktuje společnost. Je důležité si uvědomit, že krása není pouze o vzhledu, ale také o pocitu sebevědomí a štěstí. Důležité je, abychom respektovali rozmanitost a přijímali každý typ krásy, který se objevuje v našem světě. Každý má svůj vlastní pohled na to, co je pro něj krásné. Každý by měl mít svobodu vyjádřit sebe samého.

V módě a kosmetickém průmyslu jsou stále více obdivovány různé typy postav a vzhledů, nejen tenké a vysoké modelky. Například v posledních letech se zvyšuje popularita modelů s křivkami, plus-size modelů a modelů s různými etnickými původy.

Také je důležité zmínit, že ideál krásy není pouze o ženách. Muži se také dostávají pod tlakem společnosti, aby splňovali určité požadavky na vzhled a chování. Ideál krásy pro muže se však mění méně často a zůstává často spojen s mužností a silou.

V dnešní době bychom měli využívat módní trendy a ideály krásy jako zdroj inspirace, nikoli jako návod na to, jak bychom měli vypadat. Takže ať už se snažíte o dokonalý make-up, dokonalou postavu nebo o to, abyste byli spokojení sami se sebou, pamatujte si, že každý z nás má svou vlastní krásu a je důležité ji vnímat a respektovat. Být krásná znamená být autentická, sebevědomá a spokojená se sebou samou.

Ideál krásy
Emma Watson, Bella Hadid, Selena Gomez

Přečtěte si můj minulý článek o suchém kartáčování těla (dry brushing) nebo o přírodních materiálech a udržitelné módě.

Co říkáte na tento článek?

Pobavilo
1
Užitečné
1
Super
1
Nic moc
0
Trapas
0
Kamila Vargová
Jsem studentkou VŠ v Praze. Ráda píšu, maluju a hraju na klavír. Maluju v aplikaci Procreate třeba portréty, cokoliv podle fotografií a následně je tisknu na oblečení. Tudíž se jedná o originální kousky. Baví mě také

Chci k tomu něco říci

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Více:Kultura

zlatan XTB Kultura

Značka jménem ZLATAN

Zlatan Ibrahimovič je jedním z nejvýraznějších fotbalistů moderní éry. Tento švédský útočník, narozený v roce ...