Milujete práci z domova a nebo vám po covidu už leze krkem a máte nervy nadranc? Na co si dát pozor a jak si uspořádat svůj čas a prostor na home office? Je jedno, jestli pracujete z domova na PC, protože chcete a nebo protože musíte – tipy jsou stejné pro všechny. Jak pracovat z domova efektivně a bez ztráty motivace do práce?
„Povinný“ home office pro zaměstnance
Vláda v souvislosti s protiepidemickými opatřeními na podzim 2020 nařídila zaměstnavatelům využívat práci na dálku, pokud ji zaměstnanci mohou vzhledem k charakteru práce a podmínkám vykonávat z místa bydliště. Jedná se typicky o kancelářské práce. S prací na dálku musí zaměstnanec souhlasit. V březnu 2021 vláda home office již nepřikázala, protože zaměstnavatelé jej chápou a není potřeba jej nařizovat.
Většina zaměstnanců ale bere práci z domova – home office jako bonus.
Hurá! Budu pracovat z domova!
V práci jste vyfasovali notebook, od IT dostali přístupové údaje a u šéfa jste podepsali několik směrnic a bezpečnostních pokynů. Po návratu domů celí natěšení sami a nebo za pomoci helpdesku nainstalujete všechny bezpečnostní opatření, připojíte se, vlezete do postele a noťas si hodíte na břicho… tak takhle ne! To byste dlouho nevydrželi.
Tip 1: Vytvořte si pracovní místo
Je jedno, kde, v které místnosti, budete pracovat, ale doporučuji pracovní stůl nebo alespoň sklápěcí desku ve výšce pracovního stolu, fajn je monitor, ale také držák na monitor, klasická klávesnice a myš. Když budete celou dobu koukat do noťasu s úhlopříčkou 12 palců, tak vás začnou bolet oči. A opravdu strašně důležitá je pohodlná ergonomická židle.
Já mám pracovní místo v ložnici: stolek mám sklápěcí, monitor na parapetu, židli mám nastavitelnou, s područkama a s aretací. A pracuje se mi skvěle! Rozhodně je to naprosto neporovnatelné s tím, když jsem při práci ležela v posteli a zvědavé štěndo Puňťa mi okupoval klávesnici.
Tip 2: Na home office dodržujte pracovní dobu
Možná máte od zaměstnavatele nařízený nějaký pracovní rámec – třeba že mezi devátou a druhou musíte být dosažitelní. Vyjasněte si s nadřízeným, co to je „dosažitelní“. Musíte celou dobu sedět u počítače a nebo bude stačit, když budete schopni zvednout telefon a poradit?
Každému se pracuje lépe v jinou dobu. Někdo je skřivan a někdo sova. Pracujte v tu dobu, jak velí váš biorytmus. To uděláte nejvíc práce a bude vás těšit!
Tip 3: I na home office se a upravte jako do práce
„Od devíti mám on-line poradu, takže budík stačí dvě minuty předem!“ Stop kolegyně a kolegové – tak tahle opravdu ne! Minimum nezbytností před začátkem práce:
- Koupelna, pracovní oblečení (opravdu je dobré pracovat v něčem jiném, než se běžně oblékáte na doma – dává to práci určitý řád).
- Snídaně – tak, jak jste zvyklí. Kávu nebo vodu většinou můžete pít při on-line schůzce, kousat rohlík s máslem je nepřijatelné.
- Vyzkoušet připojení a na schůzku se připojit včas. Tolerovatelné jsou u on-line schůzek 3 minuty zpoždění.
Tip 4: Co dělat, když jsme doma celá rodina?
Tak tady je každá rada drahá! Nejlépe se mi osvědčilo, když jsme každý v jedné místnosti, abych se nerušili. Co dělat, když máte jenom jednu místnost? Tak alespoň ten druhý roh místnosti, sluchátka s oblíbenou hudbou na uších, na stěně oblíbený plakát nebo výhled z okna. A hodně ohleduplnosti k tomu druhému.
Řeknete si „Fajn rada, ale já mám doma děti!“ Domluvte se se zaměstnavatelem na jiném časovém režimu. Zeptejte si sami sebe kdy můžete v klidu pracovat? Když má dítě on-line výuku, když spí po obědě nebo večer, když přijde domů manžel – manželka nebo babička? Zamyslete se, kdy budete mít na práci největší klid.
Tip 5: Už mi ta samota leze krkem! Co mám dělat?
Máte pocit, že jste v permanentním stresu, nic vás nebaví a cítíte se vyhořelí? Home office vyhovuje víc introvertům než extrovertům. Ale tohle platí pro všechny:
- Neseďte pořád doma – jděte ven se psem, s dětmi, s partnerem.
- Zaběhejte si venku nebo si vezměte trekové hole a vyčistěte si hlavu procházkou sami.
- Dojděte si zacvičit na workout hřiště nebo alespoň na hřiště pro důchodce.
- Najděte si on-line kurz cvičení – je jich spousta zdarma.
- Zapište se do kurzu psaní, kreslení a nebo postavte loď v lahvi – dělejte cokoliv, co vás fakt baví.
- Nepracujte přesčas – kolikrát z domova máme tendence makat až do úmoru.
- Rozdělte si práci na víc časových úseků (pokud vám to vyhovuje).
- Pravidelně se scházejte (alespoň on-line) s přáteli – i po síti se dá udělat slušný mejdan.
- Zavolejte rodičům nebo příbuzným. Vy určitě přijdete na jiné myšlenky a je to potěší.
- Naučte svojí osmdesátiletou babičku pracovat s tabletem. Ta moje to pochopila a máme pravidelné videohovory – tak tady fakt přijdete na jiné myšlenky („Kde je zase ten čudlík, abych tě viděla?“).
- Jo a poslední rada – alkohol vám to fakt nevyřeší!
A co si z toho vzít?
Vytvořte si pohodové pracovní prostředí, kde budete mít dostatek klidu na práci. Vymezte si čas na práci a čas na zábavu, přátele, rodinu – klidně si napište rozvrh. Relaxujte a odpočívejte – pokud celý den sedíte u počítače je dobrý nějaký pohyb a nejlépe na čerstvém vzduchu.
Podívejte se také na inspirativní články tipy na cvičení a jak na lockdown.