Stálých zákazníků by si měl každý podnikatel vážit. Statistiky ostatně hovoří více než jasně: většině firem stačí k navýšení příjmů o třetinu, když si jich udrží jen o 5 % více. Zhruba polovinu zisku pak může generovat pouhých 8 % klientské základny. A mohli bychom pokračovat dál – ale raději vám prozradíme, jak nakupující odměnit za jejich věrnost.
Budování základny věrných zákazníků je naprosto zásadní pro malé i velké firmy. Důvodem je fakt, že vracející se zákazníci utrácejí mnohem více a současně šíří povědomí o značce v poměrně širokém okruhu přátel a rodiny. Ale jak odměnit jejich loajalitu tak, aby to skutečně mělo smysl a posílilo vzájemný vztah?
Naučte se poděkovat
Ne nadarmo se říká, že jde o kouzelné slovíčko. I jednoduché „děkuji“ za nákup může zákazníky potěšit a ukázat jim, že si jejich obchodu vážíte. Možná se budete divit, ale nedělá to každý. A pokud chcete jít ještě o krok dál, oslovte je jménem. Personalizací vytvoříte osobnější spojení.
Spusťte věrnostní programy
Ještě je nevyužíváte? Děláte chybu, protože věrnostní programy patří mezi zaručené způsoby, jak efektivně odměnit opakované nákupy. Ale jak na to, abyste zákazníky motivovali k další akci? Jděte na to chytře a nabídněte jim body, které následně vymění za slevy, exkluzivní produkty nebo VIP zážitky. Ujistěte se, že je program srozumitelný a dostatečně atraktivní pro vaše cílové publikum.
Ovšem pozor. Podle statistik je průměrný zákazník členem až 17 věrnostních programů, ale využívá pouze šest až sedm. Dejte si proto s koncepcí záležet a nabídněte zákazníkům takový program, který má pro ně smyl. Při vedení projektu tohoto typu vám přijde vhod CRM systém s příslušným modulem.
Exkluzivní omezené nabídky a akce
Zákazníci se rádi cítí jedinečně a stoprocentně ocení zvláštní zacházení. Nabídněte jim exkluzivní slevy, přednostní přístup k novým produktům nebo vouchery na speciální akce. Tyto mimořádné nabídky je vhodné udržovat v tajnosti – jedině tímto způsobem u věrných zákazníků posíláte pocit výjimečnosti.
Nezapomeňte ocenit referenci
Zakomponujte do nákupního procesu krok, ve kterém umožníte nakupujícím zmínit toho, kdo vás doporučil. Pokud se dotyčná osoba nachází ve vaší databázi, neváhejte jí náležitě odměnit. Takoví zákazníci mají cenu zlata.
Personalizované odměny
Jistě víte, co je CRM. A právě systém pro řízení vztahů se zákazníky vám zprostředkuje spoustu užitečných dat, díky kterým odkryjete preference jednotlivců – a připravíte pro ně personalizované odměny, které je skutečně osloví. Například zákazníkům, kteří často nakupují oblečení, zašlete slevový kupón na novou kolekci. Milovníkům kávy zase nabídněte poukázku na zrnkovou kávu z limitované edice.
Personalizaci nepodceňujte – díky nabídkám na míru zákazníci utratí v průměru o 300 % více. Možností, jak se o nakupujících dozvědět co nejvíce osobních informací, je spousta. Buďte kreativní, ale vždy dodržujte zásady ochrany osobních údajů.